Sivut

torstai 14. marraskuuta 2013

Arabialainen yö / KokoTeatteri

Arabialainen yö / KokoTeatteri

Suomenkielinen kantaesitys 3.10. 2013, kesto noin 1h 40min (väliaikoineen)

Ohjaus Maria Oiva

Rooleissa : Teijo Eloranta, Anna Veijalainen, Iida-Maria Heinonen, Topi Kohonen ja Jouko Puolanto

Taustaa : Saksalainen Roland Schimmelpfennig on yksi Euroopan kiinnostavimmista ja seuratuimmista näytelmäkirjailijoista tällä hetkellä. Hän on kirjoittanut yli 30 näytelmää, joista Arabialainen yö on esitetyin. Näytelmän tapahtumat sijoittuvat kerrostaloon jossain Keski-Euroopassa. Talon kolmeen ylimpään kerrokseen ei jostain syystä tule vettä. Vesi katoaa mystisesti seitsemänteen kerrokseen, ja tätä lähtee talonmies Hans Lomeier (Teijo Eloranta) selvittämään. Seitsemännessä kerroksessa tapahtuu kaikenlaista, ja samalla ei tapahdu. Fatima (Anna Veijalainen) saapuu asuntoonsa, ja hänen kämppiksensä Franzizka (Iida-Maria Heinonen) on jo sohvalla unten mailla, kuten kaikkina aiempinakin iltoina tähän samaan aikaan. Fatiman poikaystävä Kalil (Topi Kohonen) on jo matkalla häntä tapaamaan. Naapuritalon asunnosta on Peter (Jouko Puolanto) nähnyt aiemmin Franzizkan suihkussa peseytymässä ja ei saa neitoa mielestään, joten häntä on lähdettävä tapaamaan. Kaikki siis ovat matkalla seitsemänteen kerrokseen tai sieltä pois.

Franzizka (Iida-Maria Heinonen) / kuva Minna-Karoliina Heino

Plussaa : Tämä kuuluu taas niihin näytelmiin, jossa useampaan otteeseen kävi mielessä ajatus "mitä ihmettä", eli osa jutuista meni totaalisesti yli ymmärryksen. Tästä huolimatta näytelmä nappasi otteeseensa vahvasti ja nautin näkemästäni ja kokemastani. Kuin olisi katsellut omaa untaan, jossa loputtomasti juostaan portaita ylös tai alas saavuttamatta kuitenkaan mitään, ja juuri kun kaikki näyttäisi sujuvan suunnitelmien mukaan, tapahtuukin jokin yllättävä käänne tai takaisku. Näytelmässä hissi jämähtää väärään kerrokseen, yksi lukitsee itsensä talon ulkopuolelle vahingossa, yksi löytää itsensä puolityhjän konjakkipullon sisältä. Talonmies ei löydä syytä veden katoamiselle, mutta löytää itsensä samoilemassa kuivalla aavikolla. Franzizka se vaan raukeana nukkuu vai onko sittenkin kenties valveilla, mutta ei kuitenkaan ole itse selvillä siitä, millainen vaikutus hänellä on kanssaihmisiin. Kaikki käyvät vuorollaan kääntymässä asunnossa. Tuntuu siltä, että seitsemäs kerros ja nimenomaan tämä asunto on paikka, jossa on portti johonkin toiseen maailmaan tai jossa ihmiset joutuvat tahtomattaan outoihin paikkoihin ja tilanteisiin. Halu ohjaa ihmisiä, mutta useamman kohdalla se lopullinen täyttymys jää saavuttamatta. Sanoisin, että tämä oli aika aistikas näytelmä ja siinä oli hyvin voimakas lataus. Jännityksellä odotti, että kuinkahan tässä nyt mahtaa käydä. Lavastuksessa pidin etenkin moneksi muuntautuvista häkkyröistä; välillä kun oltiin suihkussa, hississä, pullossa ja lasivitriinissä näytillä. Näyttelijät tekivät hyvin tasaisenvarmaan työtä kaikki, parhaiten jäi mieleeni kaikkien pasmat sekoittanut Iida-Maria Heinonen, joka olikin minulle täysin uusi tuttavuus.

Topi Kohonen / kuva Minna-Karoliina Heino

Jouko Puolanto / kuva Minna-Karoliina Heino

Miinusta : Kuten sanoin, kaikkea en ymmärtänyt mutta ei aina tarvitsekaan.

Muuta : Tämä oli muutenkin ensivisiittini KokoTeatteriin. Suklaakakku oli taivaallisen hyvää!

Arabialainen yö saa neljä tähteä ****

2 kommenttia:

  1. Voi harmillisuus, minä en taida ehtiä katsomaan tätä. Mutta Pop Slutin ajattelin käydä kurkkaamassa tuossa myöhemmin. Hienoa joka tapauksessa että tämä oli hyvä. (minusta tuntuu, että lähden aina Kokosta vähän "mitä ihmettä mutta olipa hyvä/kiinnostava"-fiiliksellä)

    Ja sitä suklaakakkua pittää kokeilla.

    VastaaPoista
  2. Suklaakakussa taisi olla chiliä joukossa, jännä jälkimaku :)

    VastaaPoista

Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).