tiistai 10. syyskuuta 2013

Yhteishaastattelussa Pojat-kolmikko

 Tapasin elokuun loppupuolella Hämeenlinnan teatterilla harjoitusten välissä kiinnostavan poikakolmikon. Pyry, Jyri ja Eppu ovat kurssikavereita Teak:ista ja pian heidät nähdään yhdessä lavalla Pojat-musiikkinäytelmässä, joka saa ensi-iltansa torstaina 12.9. täällä Hämeenlinnassa. Jokaisesta on lähiaikoina tulossa vielä henkilökohtaisempi haastattelu, mutta tässä näin enskarin alla yhteishaastattelussa Pyry Nikkilä, Jyri Ojansivu, Eppu Pastinen ja aiheena Pojat.

Kertokaapas ensin, että miten oikein päädyitte mukaan Pojat-näytelmään?

Pyry : Tulin mukaan sillä tavalla, että tuo Jyri pyysi mua! Heheh. Se ilmoitti, että olisi tämmöinen juttu tiedossa Hämeenlinnan teatterissa ja sit se asia oli mun mielestä pitkään ilmassa sillai, että se oli alustavasti kysytty ja kyllähän mä olin alustavasti kiinnostunutkin, mutta sitten meille tuli vielä koulun sähköposteihin asiasta meiliä ja kun näki mustaa valkoisella, niin sitten siitä tuli todempaa jo. Tää tapahtui joskus viime vuoden puolella, taisi olla joulukuussa.

Jyri : Joo mulle soitettiin ihan täältä teatterilta, teatterinjohtaja Paavilainen soitti ja kysyi, että olisko meidän kurssilla mahdollisesti kolmea jätkää vierailemaan tänne. Halusivat tänne mielellään kurssikavereita, jotta saisivat sellaisen valmiin, kompaktin ryhmähengen. Tiedustelin asiaa sitten muilta ja tässä on tää meidän kiinnostuspoppoo.

Eppu : Jyri oikeestaan jo vastaskin, että miten minä tähän myös päädyin. Jyri kysyi ja vähän kun aikatauluasioita sumplittiin, niin näytti siltä, että tän pystyisi tekemään. Keväällä tuli sitten se varmistus ja hyvinhän tässä sitten kävi. Kaikki kolme kundia, jotka vaan voi mennä keskenään sekaisin, on kaikki täällä nyt.

Naurua ja yrityksiä hämmentää minut siitä, että kuka milloinkin on äänessä...

Pyry : Meillä on kaikilla tummat hiuksetkin vielä ja lyhyet, samankaltaiset nimet.

Oletteko lukeneet Pojat-romaania tai nähneet elokuvaa?

Pyry : Mä en ole nähnyt sitä elokuvaa. Ensin aattelin, että katson sen, mutta sitten päätin että just tän jutun takia en halua nähdä sitä leffaa ennen ensi-iltaa. Esityskauden aikana voisin sen sitten jossain vaiheessa katsoa. Mä aattelin, että mulle tulee rauha sen oman hahmoni rakentamisen kanssa enkä saisi elokuvasta vertauskohdetta. En ole myöskään lukenut sitä kirjaa, eli tää on ollu mulle ihan niinku ohjaaja Snoopin kirjoittaman käsiksen pohjalta, että miten olen tuohon maailmaan sukeltanut.

Jyri : Mä oon varmaan joskus nähnyt sen leffan, mutta mulla on siitä aika hatarat muistikuvat, eli laittasin tän kategoriaan ”leffat, joita en ole nähnyt”. Samoista syistä kuin Pyryllä en myöskään oo halunnut katsoa sitä nyt, kun se on jonkun toisen versio se elokuva. Luin sen kirjan kuitenkin tuossa kesän aikana. Sitä kautta näki laajemmin ne hahmot ja tarinat.

Tässä vaiheessa vierestä kuuluu sihahdus, kun Eppu avaa vichypullonsa.

Jyri : Tuo ääni kuului lohikäärmeelle, joka sivalsi minulta juuri parran pois...

Eppu : Mä olen nähnyt sen leffan aiemmin ja katsoin sen vielä ennen kuin treenit alkoi. Sitä kirjaa mä en oo kylläkään lukenut. Tätähän voi perustella ittelleen varmaan miljoonalla eri tavalla, mutta aika nopeesti kävi tuolla treeneissä ilmi se, että Snoopi kun on tuon sovituksen tehnyt, niin se yrittää jättää sen alkuperäisteoksen vähän toisaalle ja keskittyä niihin kohtauksiin, jotka se on itse valinnut tähän kyseiseen sovitukseen. Se helpotti kun tiesi, että se riittää, että keskittyy nyt vaan tähän kyseiseen tekstiin. Musta tuntui kuitenkin ihan hyvältä kattoo se leffa, että on jotain pohjamateriaalia. En mä muista siitä leffasta juurikaan omaa hahmoani, eli en koe että se olis hankaloittanut tätä omaa työtäni tähän asti.

Vasemmalta Eppu, Pyry ja Jyri / kuva Teatterikärpänen

Millaiset ovat fiilikset ja tunnelmat harjoituksista tähän mennessä?

Pyry : Tosi hyvät ainakin mulla. On ollut hirveen hauskaa tehdä ja varsinkin nyt, kun on ollut sellainen turva siitä, että on päässyt näiden tuttujen kundien kanssa tulemaan taloon ihan uuden porukan keskelle. Osa tuntee tietysti toisensa, mutta sitten on tuolta Lahden Mutesta porukkaa ja muualtakin. Kivaa on ollut, hirveen monipuolista hommaahan tää on. Silloin kun kuulin ennen treenien alkua, että tähän tulee koreografikin mukaan niin aattelin ensin, että ”okei, varmaan tulee vähän jotain tanssiakin”, mutta se tanssi onkin ollut aika isossa osassa treenejä ja tätä koko juttua, ja siinä mielessä on ollut hauska tehdä myös sitä, koska sellaista ei ole koulussa ollut kovin paljoa. On meillä toki ollut tanssihommaa, mutta se on ollut erityyppistä. Mulla on hyvät fiilikset, vaikka huomaa aina päivän ja varsinkin viikon päätteeksi, että kyllä on saanut antaa ittestään aika paljon. Keho on ollut aika väsynyt ja mielikin on ollut väsyksissä, mutta kyllä tää on ollut kivaa!

Jyri : Tuo oli aika tyhjentävä vastaus kyllä. Mulla on ollut kans tosi kivaa, että just toi mitä Pyrykin sanoi, et välillä on ollut yllättävänkin raskasta, sillai positiivisella tavalla. Toi meininki on ollut kyllä tosi mahtavaa, ollaan täynnä virtaa ja energiaa. Paljon on laulua ja tanssia, eli tulee myös haastettua itteensä, ja sen lisäks pitää vielä näytelläkin vähän. Heheh! On hyväntuntuinen proggis kyllä!

Eppu : Joo, on ollut kyllä tosi nastaa. Mä oon nauttinut kans siitä fyysisestä puolesta tässä tosi paljon. Nautin hirveesti muutenkin kaikesta liikunnasta ja joukkuelajeista, akrobatiasta ja sen tyyppisestä hommasta. Tää on oikeestaan ensimmäinen teatterijuttu, jossa sitä kaikkea sitten pääsee käyttämään, sitä fyysistä puolta itsestään. Oon ollut siitä tosi iloinen, ja muutenkin kesän jälkeen tuntuu hyvältä tämmöinen fyysinen startti syksyyn. Oon ollut tosi innoissani koko tän treenikauden. Oon pitänyt myös paljon siitä, että Snoopi on tosi energinen ohjaaja. Alussa mä nautin varsinkin siitä dialogista näyttelijöiden ja ohjaajan välillä, se oli sellaista rivakkaa ja nopearytmistä. Tuntuu kyl siltä, että on hyvä juttu tulossa nyt!

Mitkä ovat odotukset Pojat-näytelmän suhteen?

Pyry : Tää menee nyt sen mukaan, että mitkä fiilikset mulla tällä hetkellä on, mutta kyllä mulla tuntuma on se, että saa kyllä tehdä töitä, mikä on tosi kivaa ja lisäksi tässä huomaa sen, että saa kyllä haastaa itseään niin paljon kuin vain kykenee. Mä oon ihan varma, että tästä tulee kyllä tosi loistava juttu! Mä oon ollut tosi fiiliksissä sekä näistä tyypeistä joiden kanssa oon ollut tekemisissä että myös tuosta maailmasta, jota me ollaan yhdessä luomassa. Mulle tää on ainakin niin uudenlainen juttu just siinä monipuolisuudessaan, tässä tulee kyllä käytettyä kaikkia näyttelijäntyön osa-alueita. Hyvät ja isot odotukset tän jutun suhteen.

Jyri : Mä en osaa lisätä tuohon kyllä yhtään mitään. Hieno vastaus, Eppu! Eiku olikse sittenkin Pyry...

Taas koitetaan saada haastattelijaa sekaisin, tuloksetta...

Eppu : Mä odotan kyllä sitä kokonaisuutta, sit kun saadaan se eka läpimeno tai se kolmas läpimeno. Se eka tulee varmaan olemaan jossain määrin rämpimistä. Meillä oli viime viikon perjantaina ekan puoliskon ensimmäinen läpäri, ja siitä tuli kyllä niin nasta fiilis ja siinä myös tajusi sen, kuinka liikkuva tää esitys on. Et jos ekassa kohtauksessa jo tulee hiki pintaan, niin se ei oikeestaan laske siitä missään vaiheessa. Kyllä mä odotan sitä, että saadaan yleisö sisään ja nyt kun tuolla on niin paljon ihmisiä, jotka on sitoutuneet siihen yhteiseen maailmaan, niin se on aina mielenkiintoinen kysymys, et miten se maailma sitten näyttäytyy ulkopuolisille. Kyllä sitä vastaanottoa odottaa siinä mielessä. Nyt on luottavainen olo siitä, että meillä on kyllä sen verran energiaa siinä, että sen kyllä saa myytyä yleisölle.

Muutama päivä enää ja Pojat päästetään irti. Itselläni on sellainen fiilis, että tämä tulee olemaan syksyn kovin juttu!


Lisätietoja, esityspäiviä ja muuta tämän linkin alta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).