maanantai 24. kesäkuuta 2013

Haastattelussa Otto Rantanen

 Hämeenlinnalainen Otto Rantanen on Teatterikärpäsen nuorin haastateltava, sillä hän on syntynyt vuonna 2003. ”Elokuussa täytän kymmenen vuotta”, iloinen Otto kertoo kotinsa takapihalla aurinkoisena kesäkuisena lauantaina. Niin, ja Oton horoskooppimerkki on leijona.

Mitä harrastat ja osaatko kenties soittaa jotain soitinta? ”Mä harrastan jalkapalloa ja sitten tuota Miniteatteria. En osaa soittaa mitään soitinta, mutta jos aloittaisin soittoharrastuksen, niin sitten mä osaisin! Rummut tai kitara voisi olla kiva soitin”, Otto kertoo.

Otto nähdään tulevana kesänä Aulangon Graniittilinnassa Miniteatterin lavalla Risto Räppääjänä näytelmässä ”Risto Räppääjä ja Hilpuri Tilli”. Miten pitkään olet nyt ollut Miniteatterissa ja onko perheestäsi tai kavereistasi muita toiminnassa mukana? ”Olen ollut nyt kaksi vuotta Miniteatterissa ja tämä on toinen kesäni. Isosiskoni Milla oli pienenä teatterin toiminnassa mukana ja vetää siellä nyt yhtä ryhmää. Luokaltani kaksi tyttöä on siinä samassa ryhmässä myös, ja itsekin oon. Toisen tytön pikkuveli on mun hyvä kaverini.”

Miten muuten luokkakaverisi suhtautuvat teatteriharrastukseesi? ”No aina ne jotain puhuu ja jos jollakin on ollut jotain sanomista, niin joku on sanonut että ”hei tuo on se kuuluisa näyttelijä, ei kannata sun sanoa sille mitään” ja puheet on loppunu”, Otto naurahtaa.

Otto Rantanen / kuva Teatterikärpänen

Miten päädyit Miniteatterin toimintaan mukaan? ”Meidänluokkalainen tyttö oli Herra Tossavaisena Peppi Pitkätossu-näytelmässä pari kesää sitten ja aattelin, että tuo voisi olla hauskaa ja ei se varmaan olisi vaikeetakaan. Menin sitten sinne ja päädyin siihen ryhmään, jota isosiskoni ohjaa. Hain Eemeliin mukaan näyttelemään ja pääsin, ja halusin jatkaa harrastustani.”

Millaisissa näytelmissä olet ollut mukana? ”Viime kesänä olin mukana Vaahteramäen Eemelissä kukon ja tohtorin rooleissa, ja nyt sitten Ristona. Siskon ryhmässä tehtiin myös sellainen pieni näytelmä, joka oli nimeltään Satumaa. En ehtinyt siihen kuitenkaan mukaan, kun oli niin paljon harkkoja, mutta olin siinä kyllä auttamassa ja ideoimassa. Tosi hauskalta tuntuu nyt hypätä päärooliin, olen saanut paljon uusia kavereitakin.”

Oletko lukenut Risto Räppääjä-kirjoja tai nähnyt elokuvia? ”Oon lukenut aika monta ja meillä on kotona se ”Risto Räppääjä saa isän”-kirja. Haluaisin lukea ne kaikki uudestaan, pienempänä oon niitä lukenut ja joitakin kohtia on jäänyt mieleen, ne on kyllä aika hauskoja kirjoja. Oon kattonut myös elokuvia ja siskolta sain just joululahjaksi sen ”Risto Räppääjä ja polkupyörävaras”-leffan. On meillä myös joku Hesburgerista tai Mäkkäristä saatu levykin.”

Mitä odotat kesältä? ”Hauskaa siitä tulee! Tänään harjoituksissa me tilataan hampurilaiset ja huomenna kans! Nyt meillä on ollu joka päivä harkkoja näin kesällä, sit on pari viikkoa lomaa ja sitten taas muutamat harkat – ja sittenhän meillä on 30.6. ensi-iltakin! Keväällä harjoituksia oli iltaisin, eikä se häirinnyt koulunkäyntiä yhtään.”

Onko teillä koulussa näytelmäkerhoa tai vastaavaa? ”Olen enkkuluokalla tuossa Nummen koulussa ja meillä oli englanninkielisiä näytelmiä luokan kanssa itseilmaisuryhmässa, oli siellä suomenkielisiäkin näytelmiä. En ollut niissä kuitenkaan mukana, kun mulla oli niin paljon jalkapalloa ja tuota Miniteatteria”, Otto kertoo.

Oletko käynyt teatterissa itse katsomassa näytelmiä? ”Olen nähnyt niitä isosiskon ryhmän näytelmiä kuten Prinsessa Ruususen ja sitten pari kesää sitten näin Miniteatterissa Peppi Pitkätossun. Olen mä pitemmälläkin käynyt mutta en muista enää missä, äidin pikkuserkku on näyttelijä ja se oli mukana näytelmässä Älä pukeudu päivälliselle, se oli hyvä! Viime kesänä olin kaksi kertaa katsomassa Hämeenlinnan kesäteatterin näytelmän, se oli tosi hyvä ja nauroin ihan kippurassa, ja pääsin avustajaksi tekemään sketsihahmoakin.”

 Haastattelijan tyhmä kysymys "Saakohan tuohon trampoliiniin mennä hyppimään?" sai vastauksen "No sitähän varten se trampoliini on!" ja pian jo hypittiinkin ...




Mikä on kivointa teatterissa? ”No se yhteishenki, kun ollaan yhdessä siellä kulissien takana ja sitten näyttämölläkin.”

Kerro joku hauska kommellus, joka on sattunut kesken näytöksen! ”Melkein joka esityksessä tapahtuu jotain pientä kyllä. Mun osalta pahin oli se, kun viime kesänä olin unohtanut lääkärinvaatteet pukukoppiin. Keksittiin lavan takana äkkiä juoni Helmin kanssa, joka näytteli Iidaa, että menen lavalle niissä kukon vaatteissa, ja niin teinkin ja sanoin, että lääkäri on nyt sairaslomalla ja minä tuuraan häntä. Kaverini Riku oli kattomassa ja kysyi, että oliko se lääkärin näyttelijä oikeesti sairaana ja mä sanoin, että ei, vaan minä esitin myös sitä tohtoria mutta että olin unohtanut ne vaatteet pukukoppiin”, Otto kertoo nauraen.

Mikä sinusta tulee isona? ”Näyttelijä! Olen kuullut, että miniteatterilaisia on päässy ihan Teatterikouluunkin asti opiskelemaan. Siellä on aika kova taso, mutta mä kyllä uskon itteeni. Lehtitoimittajan ura voisi kiinnostaa myös.”

Mitä mieltä vanhempasi ovat harrastuksestasi? ”On ne varmaan aika ylpeitä ja on ne sillai aina sanoneetkin. Kyllä ne mua mielellään kuskaa harjoituksiin, vaikka olisi jotain muuta happeningiä tai vieraita vaikka tulossa.”

Mitä sanoo Paula-äiti? ”On tuo erittäin hyvä harrastus, tuemme sitä kyllä täysillä. Siinä on sekin, että jalkapallossa tapaa vain samanikäisiä poikia, niin tässä teatteriharrastuksessa on mukana paljon eri ikäisiä ja tyttöjäkin.”

Millaisia kesälomasuunnitelmia sinulla muuten on? ”Johonkin jalkapalloturnaukseen varmaan pääsen, ja nyt meillä on harjoituksista se kahden viikon lomakin. Lähden bussilla mummon kanssa serkkujeni luo, ne asuu Leppävirralla. Sitten siellä on mun serkkuni rippijuhlat, ja silloin äiti ja isä ja siskot tulee sinne myös. Sitten tullaan kotiin ja harkat jatkuu ja mun hiukset värjätään ja sillai. Tähänasti kuviin on laitettu porkkanaväriä sellaisella halloween-spraylla, mutta nyt laitetaan oikealla hiusvärillä. Eilen värjättiin spraylla matkailumainokseen ja aattelin, että tätä haastattelua varten olisi ollut värit päässä, mutta sitten isosisko haki mut skootterilla ja satoi vettä kovasti ja kastuin ihan litimäräksi ja ne värit valui päästä pois. Oli pakko käydä suihkussa kun pää oli laikukas.”

Mikä on paras kesäherkku mielestäsi? ”Isosiskon kanssa tehdään aina yhdessä herkkuja! Meillä on oma resepti, eli vaniljajäätelön joukkoon sekoitetaan ensin kaakaojauhetta ja siitä sekoitetaan omatekemää suklaajätskiä. Siihen sitten lisätään nonparelleja ja After Eight-karkkeja pilkottuna, kinuskikastiketta, keksejä ja sulaa suklaata ja kaikki sitten sekoitetaan. Sitten toinen herkku on mun siskoni leipoma mutakakku!”

Jos saisit itsellesi jonkun supervoiman, mikä se olisi? ”Haluaisin sellaisen miekan, jonka terä olisi hehkuva ja se lävistäisi kaiken. Tai sitten sellaisen, joka oli Don Rosan tarinassa Aku Ankassa. Pelle Peloton oli kehittänyt sellaisen kertalaakiaineen, joka lävistäisi kaiken muun paitsi timantin. Roisto siveli sitä haarniskaansa ja miekkaansa, ja pystyi lävistämään sillä seinät. Se halusi kadottaa Roope-sedän omaisuuden!”

Mitä terveisiä haluaisit lähettää tuleville katsojille? ” Tulkaa katsomaan ja jos miellyttää, ja varmasti miellyttää, niin suositelkaa muillekin ja niitäkin tietysti miellyttää ja ne kertoo muille ja niitä miellyttää...”


Ja niin edelleen :) Risto Räppääjä ja Hilpuri Tilli Aulangon Graniittilinnassa 30.6. alkaen. Lisätietoja tämän linkin alta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).