keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Fiftari-esittelyssä Osku Paappanen


Fiftarissa kapellimestarina toimiva ja yhdessä Sauli Sipposen kanssa sävellyspuolesta vastannut Osku Paappanen seuraavana esittelyssä! Oskun kanssa istuttiin toukokuun puolivälissä Hämeenlinnan torikahvilassa aurinkoisessa säässä.

Jousimiehen merkeissä 1990 syntynyt Osku on kotoisin Hämeenlinnasta. ”Juureni ovat Savossa, isänpuolen suku on sieltä ja siellä on tullut vietettyä kaikki lapsuuden kesät. Hämeenlinnassa olen kuitenkin syntynyt, kasvanut ja käynyt kouluni.”

Mitä harrastat? ”Itse asiassa tänä keväänä aloitin golfin harrastamisen ja olen siitä aika innoissani, se tuntuu mukavalta lajilta. Tuntuu, että kaikki muut harrastukset onkin sitten jäänyt. Ennen olen veneillyt paljon, mutta sekin on jostain syystä nyt sitten jäänyt...”

Mitä sanoisit erityistaidoiksesi? ”Oon sillai tasapaksu jätkä kyllä, että mä en osaa kyllä seistä päälläni tai mitään semmoista... Omasta mielestäni mä teen kyllä aika hyvää ruokaa ja tykkään kokkailla. Sit mulla on aika hyvä sävelkorva, eli jos mä kuulen jonkun biisin niin mä pystyn samantien soittamaan sen korvakuulolta, biisit jää sillai mieleen. Sillä tavalla mä olen alunperin oppinut soittamaankin, kuuntelin ensin kappaleen ja sitten soitin sen.”

Minkä taidon haluaisit osata? ”Harjoittelemisen taidon, ehdottomasti! Mä olen pirun laiska harjoittelemaan, mulla olisi varmasti potentiaalia kehittyä paremmaksi muusikoksi, jos vaan jaksaisi enemmän harjoitella.”

Osku / kuva Teatterikärpänen

Mitä musiikkipuolen opintoja olet suorittanut? ”Ala-ja yläasteen mä kävin musiikkiluokalla, eli sieltä tuli ekat kosketukset musiikkiin. Ala-asteella aloitin rumpujensoiton, joka kyllä jäikin sitten. Sit aloin soittaa pianoa ja mä kävin hetken aikaa klassisella puolella musiikkiopistossa pianosta. Se oli kuitenkin jotenkin niin kurinalaista se klassinen puoli, piti soittaa just eikä melkein sitä mitä nuoteissa luki, meillä tuli opettajan kanssa vähän erimielisyyksiä aina siitä, kun mä heitin lekkeriksi ne klassiset biisit, Für Elisestä tuli joku blues ja siihen tyyliin... Opettajan taiteellinen sielu ei sitä oikein kestänyt. Sit lukion jälkeen mä hain Helsinkiin pop-jazz – konservatorioon laulu pääaineenani ja pääsin sisään. Siellä opiskelin ensimmäiset pari vuotta pääsääntöisesti ja sitten vaihdoin aikuisten näyttötutkintopuolelle, eli ammattiosaamisen näyttöön. Skippaan sen opiskelun ja teen vain ne lopputyöt. Musta tulee sitten ammattimuusikko. Mulla oli tammikuussa Suisto-klubilla se Juice-tribuuttikeikka, se oli se mun ensimmäinen näyttöni ja tää Fiftari on mun toinen näyttö. Kesällä pitäisi saada paperit sieltä sitten, jos kaikki menee nappiin.”

Minkälaisissa jutuissa olet aiemmin ollut mukana? ”Tässä mittakaavassa en ole aiemmin ollut, mutta Hauholla oon ollut kahdessa sellaisessa nuorisomusikaalissa mukana. Ekan kerran olin 14-15-vuotiaana siellä kapellimestarina ja pianistina, ja nyt muutama vuosi sitten oli sellainen Lumiukko-musikaali, soitin siinä rumpuja ja toimin myös kapellimestarina, ja olin yhdessä roolissakin. Kouluaikoina nuorempana olin tietysti monessakin mukana, änkesin joka paikkaan kyllä. Tykkään tehdä juttuja, se on mukavaa!”

Kuinka paljon sinua kiinnostaa teatteri noin taidemuotona ja käytkö itse katsomassa esityksiä? ”Kiinnostaa kyllä paljonkin, mutta luvattoman vähän tulee käytyä katsomassa. Hämeenlinnassahan on kyllä aivan loistava kulttuuritarjonta. Viimeksi kävin täällä katsomassa Seitsemännen portaan enkelin, se oli kyllä hieno.”

Ketkä ovat omia esikuviasi? ”Näitähän on...Mähän olin vähän sellainen erilainen lapsi, kun muut kuunteli Metallicaa niin mä kuuntelin Roy Orbisonia ja Juicea ja Beatlesia, ala-asteikäiset ei taida normaalisti sellaista kuunnella. Siihen, että teen omiakin biisejä, on tosi paljon vaikuttanut suomalaiset suuret sanoittajat kuten Juice ja Pauli Hanhiniemi, ja sitten on tämmöisiä musiikillisiakin esikuvia tietysti. Mä tykkään hirveesti bluesista, ja sieltä sitten Eric Clapton ja Stevie Ray Vaughan ja Billy Preston esimerkiksi. Siinäpä ne suurimmat esikuvat on.”

Kenen kanssa haluaisit laulaa dueton, jos saisit vapaasti valita kenet tahansa, ja mikä olisi mahdollisesti kappale? ”Kyllä mä varmaan soittaisin Eric Claptonille, että lähetäänkö vetään toi ”Have you ever loved a woman”. Se olisi hienoa!”

Kerro joku hyvä muisto! ”Lapsuuteen tää menee, me tehtiin isän kanssa melkein joka kesä merelle sellainen kalareissu, vuokrattiin viikoksi mökki, oltiin siellä kahdestaan, tehtiin isä-poika- juttuja ja kalasteltiin. Noi on kyllä ehdottomasti parhaita muistoja mitä on!”

Miten sitten päädyit tähän Fiftariin mukaan? ”No Helkiön Minnahan on Hauholta kotoisin ja sen kanssa ollaan oltu niissä Hauhon musikaaleissa ja sitä kautta sitten tutustuttu. Minna kysyi multa, että kiinnostaisiko mua lähteä mukaan tekemään tämmöistä. Sitten oltiin Cumuluksessa palaveeraamassa ja siellä mulle esiteltiin lisää tätä ideaa. Mä kiinnostuin kyllä, jos tämmöistä tilaisuutta tarjotaan niin hölmöhän se on joka kieltäytyy. Mun hommani on pääsääntöisesti ollut sitten tuo sävellyspuoli, mutta Sipposen Saulin käsialaa on myös muutama biisi ja hän on myös hoitanut sanoituspuolen. Ja mä toimin siis myös kapellimestarina.”

Minkälaista taustatyötä olet kenties tehnyt biisejä varten? ”Olen tutustunut 50-luvun musiikkiin ja kuunnellut sitä paljon ja yrittänyt ammentaa sieltä. 50-luvulla oli tietynlaisia lainalaisuuksia, eli jotain sointuja ei ollut vielä silloin eikä sointukäännöksiä, eli ne biisit ei voi mennä ihan miten tahansa. Silloinhan oli aika simppeleitä biisejä, ja se kuuluu kyllä näistäkin. Olen yrittänyt välttää sitä, että kaikki kuulostaisi samalta. Silloin oli paljon sitä blueskaavaa ja rockia. En ole mitään kuitenkaan lukenut aiheesta, vaan kuuntelemalla olen taustatyöni tehnyt. Eihän tämä mikään sellainen revyymusikaali ole, eli aika simppeleitä 50-lukua mukailevia juttuja on luvassa.”

Millaiset odotukset sinulla on tämän suhteen? ”Kyllä mä tietysti odotan, että yleisö löytäisi tämän ja on sanottava se, että tässä on mukana paljon nuoria, jotka kaikki ylittää itsensä. Kaikki saa olla kyllä tosi ylpeitä tästä projektista! Kaikki vetää varmasti täysillä ja kaikille jää hyvä mieli, niin tekijöille kuin yleisöllekin. Tietysti omalla henkilökohtaisella tasolla tää on mulle nyt sellainen näytönpaikka, toivon että joku näkisi ja innostuisi tästä ja tää voisi poikia mulle lisää vastaavia hommia vaikka. Puskaradiohan työllistää tosi paljon, ja muusikon hommissahan on hyvin pitkälti kyse siitä, että kenet tuntee, ei niinkään siitä mitä kaikkea osaa ja tietää.”

Mikä on ollut parasta tässä projektissa? ”Kyllä toi porukka on ihan huikee! Vaikka toisaalta olen tavallaan tehnyt sillai ulkoakäsin hommia, niin on toi sellainen porukka, että siitä on pakko tykätä ja olen päässyt helposti siihen sisälle. Yhteishenki on mainio ja yhdessätekeminen on ollut kyllä parasta!”

Mitä terveisiä haluaisit lähettää katsojille? ”Tulkaa katsomaan ja älkää olko liian kriittisiä. Ja kun ootte nähnyt, niin kertokaa kavereille myös!”

Mitä mahdollisia tulevia projekteja on sinulla luvassa tämän jälkeen? ”Kesällä olen musisoimassa Reilinin Sannin kanssa Hämeenlinnan kesäteatterin kahvilassa ennen näytöksiä. Meillä on sellainen 60 biisiä ohjelmistossa, soitellaan sellaisia biisejä, joita on vuosien saatossa kuultu Hämeenlinnan kesäteatterissa. Eri iltoina tietysti soitetaan eri biisejä, kannattaa tulla katsomaan ja viihtymään sinnekin! Sitten kesällä mulla on muutamia hääkeikkoja ja tanssikeikkoja luvassa, ja mahdollisesti tuota Juice-tribuuttia koitetaan saada Tampereelle johonkin myös.”

Jos ihminen vetäytyisi talviunille, mitä tärkeää ottaisit omaan talvipesääsi mukaan? ”Saako ottaa jonkun henkilön? Jos saa, ottaisin avovaimoni Annin ja jos ei saa, otan ainakin Annin kuvan. Sitten otan kitaran, askin tupakkaa ja sytkärin. Hesburgerin pekoniaterian ja yhdeksän kananugettia valkosipulimajoneesilla, ja Melodista pizzan. Juomaksi cokista.”

Jos saisit viettää päivän naisena, mitä tekisit? ”Yrittäisin ymmärtää miehiä varmaan, välillä on ollut kyllä sellaisia kommunikaatiokatkoksia, ettei aina oo tiennyt oikein että mitä siellä päässä oikein liikkuu. Tutkiskelisin ajatuksiani koko päivän varmaan!”

Jos voisit palata menneisyyteen aikakoneella johonkin tiettyyn hetkeen tai ajankohtaan, minne menisit? ”Kyllä mä Beatlesin keikoille menisin 60-luvun Englantiin, se olisi hienoa nähdä livenä!”

Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :

Mistä sanasta pidät eniten? - Sanapari ”Voi perse!”
Mistä sanasta pidät vähiten? - Siivous
Mikä sytyttää sinut? - Hyvä musiikki
Mikä sammuttaa intohimosi? - Siivous...
Suosikkikirosanasi? - Perkele
Mitä ääntä rakastat? - Laineiden liplatus
Mitä ääntä inhoat? - Tekisi mieli vastata imuri, mutta vastaan oopperan sopraanot
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Lentokapteeni
Missä ammatissa et haluaisi olla? - Puhelinmyyjä (on kokeiltu)
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - Tervetuloa Osku! Odottelinkin sua jo tänne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).